الیت و دلیر – رکابزنی در دامنه های علم کوه

الیت و دلیر نام دو روستا هستند . در جاده چالوس ، بعد از سیاه بیشه و قبل از مرزن آباد ، از یک مسیر فرعی به سمت غرب ، جاده این دو روستا جدا می شود . در این مسیر ، روستا کم نیست ولی الیت و دلیر آخر خط اند و زیباترین این روستاها . دو روستایی که تقریبا به هم پیوسته اند . روستاهایی ییلاقی در دامنه های کوه های تخت سلیمان ( علم کوه ) با دره ای پر آب و دامنه هایی که پایین تر ها پر از جنگل است ولی بالاتر که می رود ، بدنه کوه خالی می شود و پوشش مرتعی دارد .

خانه ای روستایی در روستای دلیر

الیت و دلیر ، از مقاصدی است که طبیعت گردان را زیاد به خود جذب می کند . اینجور جاها آدم خود را می طلبد و برای بسیاری از کسانی که راه شمال را در پیش می گیرند ممکن است جذابیتی نداشته باشد و یا تنها برای نگاهی گذرا مناسب باشد . نه ذرق و برقی ، نه هتل و رستورانی …. ولی طبیعت اینجا زیباتر است و هرچه نیاز یک طبیعت گرد است به قدر نیاز فراهم است .

طبیعت روستای الیت

برای این برنامه طبق معمول با مطالعات و مشورتی که با دوستان داشتیم بعد از بررسی چند گزینه ، این مسیر را انتخاب کردیم . و اصلی ترین دلیل انتخاب این مسیر ، استفاده از تصاویر و مناظر بی نظیری بود که دست توانمند طبیعت در فصل پاییز رقم می زند .

مسیری که برای این برنامه در نظر گرفتیم ، شروع رکابزنی از ابتدای جاده فرعی ، رسیدن به روستای دلیر و سپس در پیش گرفتن مسیر امامزاده فضل فاشل و در ادامه فرود به فشکور و رکابزنی تا کنار جاده چالوس بود .  روزهای پاییزی کوتاه اند و زمان کافی برای اجرای کامل برنامه ها نیست . کمبود زمان باعث شد تا حدی برنامه را مختصرتر کنیم و آنجا که امکان داشت از کمک خارجی برای پیمودن مسیر استفاده کنیم . مسیر حرکت و پروفیل مسیر را می توانید در سایت ویکی لاک از لینک زیر ببینید . در این لینک امکان دانلود جی پی اس مسیر از فایلی که آپلود کرده ایم نیز وجود دارد .

لینک مسیر در سایت ویکی لاک

این برنامه اولین برنامه ای بود که برای رسیدن به محل رکابزنی از ون استفاده کردیم . جاده چالوس پر پیچ و خم است و معمولا در عصر جمعه ها شلوغ . از کرج تا ابتدای فرعی الیت حدود 2.5 ساعت زمان نیاز بود و دیدیم که با برنامه پیش رو نمی توان با وسیله شخصی رفت و خسته از دوچرخه سواری در ترافیک برگشت رانندگی نمود . لذا تعدادمان را به 10 افزایش دادیم و ونی اجاره کردیم.

بارگیری دوچرخه ها روی ون - اولین تجربه مان در استفاده از ماشین گروهی

بارگیری دوچرخه ها روی ون – اولین تجربه مان در استفاده از ماشین گروهی

قرارمان حرکت از کرج ساعت 5 صبح بود . بستن دوچرخه ها روی باربند ون ، با توجه به نبود امکانات ، زمان برد و ساعت حدود 7 صبح بود که از کرج به سمت جاده چالوس راهی شدیم .

حدود ساعت از 9 گذشته بود که به سه راهی رسیدیم . تصمیم اولیه مان بر این بود که از سر جاده رکاب بزنیم . شیب اول مسیر بسیار تند بود و زمان را از دست داده بودیم . تصمیم گرفتیم تا انتهای شیب تند ، با ماشین برویم و باقی راه را ماشین به عنوان پشتیبان بیاید .  ساعت 9:40 دقیقه به ابتدای شیب سبک رسیدیم و دوچرخه ها را پیاده کردیم.  همانطور که هواشناسی پیش بینی کرده بود ، هوا آفتابی بود و بسیار مطبوع . دمای هوا حدود 15 درجه بود و شرایط بسیار ایده آلی را برای رکاب زنی پاییزی فراهم می کرد .

جاده از سه راهی به سمت الیت و دلیر

انتهای شیب تند را درست تشخیص نداده بودیم و هنوز 2 کیلومتر از منطقه شیب تند باقی مانده بود . این قسمت را کمی رکاب زدیم و کمی دوچرخه را دست گرفتیم . بیشتر از 2 کیلومتر نبود و چه خوب که مسیر را ازابتدا با دوچرخه نیامدیم .  توصیه می کنم دوستانی که برای رکاب زنی می آیند ، رکاب زنی را از کیلومتر 15 جاده فرعی شروع کنند .

بعد از پشت سر گذاشتن 2 کیلومتر شیب تند ، شیب سربالایی بسیار خوب و ملایمی پیش رویمان ظاهر شد و این امکان را داد که در هوای پاییزی ، نفسی بگیریم و از دیدن مناظر زیبای اطراف ، لذت ببریم .

شیب ابتدای مسیر تند بود و قسمتی از آن خاکی .

پاییز ، سنگ تمام گذاشته بود و همه جا زیبا بود .

20161104_104732

علم کوه و کوه های اطرافش را که کوه های تخت سلیمان می نامند برف فرا گرفته بود و می درخشیدند .

از محل رکابزنی تا خود روستا ، جاده آسفالت بود بجز فاصله های کوتاهی در دو قسمت از جاده که خاکی باقی مانده بود ولی خاکی خوب و مرتبی داشت .

بعد از پشت سر گذاشتن یک پیچ ، روستای الیت در دور دست دیده شد . برف پاییزی روی قله های مشرف بر روستا نشسته بود و زی