رکاب زنی برغان تا روستای سنج

سنج زوستایی است نزدیک کرج و سمت برغان . از نظر تقسیمان جزء شهرستان ساوجبلاغ ( شهر هشتگرد ) به حساب می آید ولی به کرج خیلی نزدیک تر است . مسیر فرعی این ده از داخل روستای برغان جدا می شود . پس برای رفتن به آن باید خود را به برغان برسانیم . برغان را هم می شود از مسیر داخل کرج ، رجایی شهر به سمت آتشگاه و از دو راهی به سمت برغان رفت که راه نزدیک تر هم همین است . هم  از مسیر اتوبان تهران کرج ، خروجی کردان و از آنجا مستقیم به سمت برغان . از مسیر آتشگاه از جلوی زندان رجایی شهر کمتر از 12 کیلومتر راه دارید تا برغان . از برغان تا سنج هم حدود 13 کیلومتر .

نمایی از طبیعت زیبای روستای سنج

اولین بار که سنج رفتم از این بابت برای من جالب توجه بود که باور نمی کردم در جایی همین نزدیکی ها دهی تا این حد زیبا و دست نخورده وجود داشته باشد . ده های اطراف چهار باغ ، خود کردان و مانند آنها را اگر دیده باشید می بینید که چنان وسعت ویلاسازی ها زیاد بوده که عملا هیچ چیزی از چهره روستایی که دلیل هجوم مردم به این مناطق بوده است باقی نمانده است . سنج اینگونه نیست .  بسیار زیبا ، سرسبز و دوست داشتنی است و خیلی هم نزدیک .

اولین بار که رفتم از اینکه تا آن روز درباره این روستای ریبا نشنیده بودم تعجب کردم . برای امتحان از چندنفر از کرجی ها پرسیدم و تقریبا هیچ کدامشان نشنیده بودند و اگر شنیده بودند تنها در حد اسم بوده است . در حالی که تقریبا تمامی آنها از کوچه پس کوچه های چالوس تا آخرین کلبه های مسیر جواهرده را از حفظ هستند .

رودخانه سنج . طبیعتی زیبا و بکر . محیطی تمیز و دوست داشتنی و مناسب برای روزی در دامان طبیعت

راه دسترسی به سنج از برغان جاده ای پر شیب است ولی آسفالته و تمیز . راه ، فرعی و دو راهی ندارد و بعد از اینکه با راهنمایی تابلو در خروجی برغان به سمت کردان ( یا همان ورودی برغان از سمت کردان )  وارد این جاده شدید ، جاده شما را مستقیما به سنج خواهد رساند .

مسیر سنج ، پر شیب و پر پیچ و خم با آسفالتی مناسب است .

بخاطر مسیر زیبا و پر شیب ، این مسیر را به عنوان مسیر دوچرخه سواری  آن روزمان انتخاب کردیم .  راه برغان از سمت کرج ، خود راه پر شیبی است و با توجه به توان خودمان ، کمی سخت دیدیم که مستقیم از کرج بتوانیم رکاب زنان به سنج برسیم . لذا تصمیم گرفتیم با خودرو به برغان رفته و از آنجا استارت نماییم .  قرارمان برای ساعت 8 بود . کمی تاخیر داشتیم ولی ساعت 9 آماده حرکت شده بودیم . تیم 6 نفره ای که از طریق اعلام اینترنتی جمع شده بودیم و تا زمان قرار در صبح روز حرکت ، همدیگر را ندیده بودیم و نمی شناختیم .

گروه برنامه سنج . در روستای برغان در حال آماده شدن برای حرکت

برای آشنایی با موقعیت سنج می توانید محل آن را روی نقشه در لینک زیر ببینید :

موقعیت سنج روی نقشه گوگل

مسیری که برای رسیدن به سنج باید طی می کردیم مطابق شکل زیر است . در این شکل ، مسیر و پروفیل مسیر و شیب نمایش داده شده است .

پروفیل مسیر برغان تا سنج

همچنان که در نقشه مشخص است در کلیه مسیر بعد از برغان ، رودخانه را در سمت راست خود خواهید داشت و باغ های روستاهای مسیر که در حوالی  رود پراکنده اند در کنارتان  خواهند بود و با توجه به بلندی نسبی مسیر نسبت به باغ ها ، نمای زیبایی از باغ ها را پیش رویتان خواهید داشت .

همانطور که در پروفیل مسیر دیده می شود ، مسیر با شیب بسیار تندی شروع می شود . اگر همان اوایل راه خسته شدید نگران نباشید ، فقط زهر چشم است . بعد از 200 -300 متر سربالایی تند ، مسیر نسبتا نرمالی را پیش رو خواهید داشت و به آرام یارتفاع خواهید گرفت . البته وسط راه دو جای دیگر گردنه های اذیت کننده دارید ولی ما که غرق زیبایی مسیر بودم و حتی آنجا که مجبور بودیم فاصله های پایانی تا بالای ارتفاع گردنه را پیاده شویم و دوچرخه ها را با دست هل دهیم ، فقط غرق در زیبایی های محیط اطراف بودیم و چیزی از حس خوبمان کاسته نمی شد .

وسط راه چند جایی تک درخت هایی را سمت بالای راه و کنار کوه می بینید که به نظر فضای مناسبی برای استراحت به نظر می رسند . گول نخوردی و خودتان را از رسیدن به سنج محروم نکنید .

فاصله 13 کیلومتری در حالت عادی حدود 1 ساعت زمان برای رسیدن نیاز خواهد داشت . استراحت های میان راه را به این زمان اضافه کنید . البته باز بسته به توان و سرعت رکابزنی دارد .

20160715_115757

حدود ساعت 10:30 بود که به سنج رسیدیم . بهترین نشانه برای رسیدن به مقصد این است که جاده آسفالته تمام می شود و راه مستقیم وارد ده می شود .

آنهایی که برای طبعت گردی به سنج می آیند ، معمولا علاقه دارند تا از آبشار سنج بازدیدی داشته باشند .  آبشار از جایی که وارد روستا می شوید حدود 4 کیلومتر پیاده روی دارد . پیاده روی در راهی مالرو و در کنار رودخانه کوچکی که در داخل دره جریان دارد صورت می گیرد . تا آبشار چند بار رفته ام و احتمالا در گزارش های مجزا امکان داشته باشم تا در خصوص  پیاده روی تا آبشار هم بنویسم . ولی با دوچرخه سخت بود و ما هم برنامه ای برای رفتن نداشتیم . چرا که راه در بسیاری از جاها در شیب کوه است و ماسه ای و شنی . با دوچرخه رفتن زیاد آسان نیست و پیاده روی برای این مسیر مناسب تر است .

وارد ده که شدیم تعدادی از پیرمردان ده خسته نباشید گرمی گفتند و از مبدا و مقصدمان پرسیدند .  تشویقمان کردند و از جوانی هایشان که تا برغان پیاده می رفته اند گفتند .

به سنج رسیدیم .

به سنج رسیدیم .دوغ و ماست و نان محلی را در عکس ببینید .

وارد ده که شدید ، مغازه لبنیاتی را که به نظر می رسد تنها مغازه ده اسیت خواهید دید . ماست ها و دوغ هایش را تست کنید . ما  روبروی مغازه که بودیم ساعت 11 شده بود .  نه وقت صبحانه بود و نه  ناهار . مقداری ماست چکیده گرفتیم و مقداری دوغ و نان محلی .  جلوتر رفتیم  و در کنار رودخانه در حاشیه باغ های روستا بساط کردیم و استراحتی کردیم . صدای آب بود و سایه درخت و خنکی چمن .

بساط استراحت و ماست و دوغ ما در حاشیه رودخانه سنج

ساعت 12 آماده برگشت شدیم . برای برگشت کار سختی نداشتیم . راه  سراشیب بود و آسان . کمتر از بیست دقیقه حرکت تا روستای برغان داشتیم . به برغان که رسیدیم ، هنوز بخش عمده ای از انرژی در درونمان غلیان می کرد و یا برنامه آنچنان که باید سنگین نبود و یا ماست و دوغ و نان محلی و استراحت در سایه درختان کار خودش را کرده وبد و آماده بودیم تا بیشتر رکاب بزنیم . تصمیمان را گرفتیم . آقا مجتبی با ماشین پشتیبانمان شد و ما از مسیر کردان ، چهار باغ و جاده قدیم ،  تا درب منزل رکاب زدیم .

گزارش  GPS مسیر را می توانید از میان مسیرهای من در سایت Wikiloc دانلود نمایید .

مسیر برغان ، سنج – کرج

20160715_124312در مورد این سفر موارد زیر قابل توجه اند :

• داخل روستا جای پارک ندارد و اگر دارد مورد نیاز خود روستاییان است . بیرون ده کنار جاده پارک کنید و پیاده وارد ده شوید .
  • مسیر کنار رودخانه در بعضی جاها دو راهی می شود که یکی از راه ها وارد باغ روستاییان می شود . برخی ها چوب و خاشاک گذاشته و راه باغ را بسته اند . بعضی جاها راه مشخص نیست . دقت کنید چون روستاییان خیلی از ورود بی اجازه به باغ ناراحت یم شوند .
  • در داخل ده دو رستوران سنتی خوب هم هست اگر اهل غذا باشید .
  • برای دستشویی از رستوران ها استفاده کنید تا حد امکان . روستا امکانات عمومی ندارد .
  • کنار رودخانه پر است از درختان گردو .شهریور که بروید ، می توانید طعم گردوی تازه را هم در برنامه سفرتان داشته باشید .
  • مردم سنج بسیار مهربان و مهمان نوازند ولی مسافران بی ملاحظه اسباب ناراحتی شامن می شوند . با این مردم نازنین مهربان باشید و در رفتارتان دقت کنید .
  • در جاده منتهی به سنج در کیلومتر 8 ، آب چشمه و سوپرمارکت برای نیازهای ضروری هست . برای قبل از آن تدارک آب کافی داشته باشید .
  • در مهرماه ،  انتهای مسیر و نزدیک به آبشار پر از میوه های نسترن است . اگر علاقه به این میوه اعجاب انگیز دارویی دارید برای این زمان برنامه ریزی کنید .در مسیر و قبل از رسیدن به سنج ، کوهی صخره ای را خواهید دید که در دل آن حفره های بزرگی وجود دارد . این قسمت از کوه مورد علاقه سنگنوردان است و روزهای تعطیل معمولا گروه هایی در اینجا مشغول تمرین اند . اگر علاقه مند بودید می توانید تماشا کنید .

صخره های مورد علاقه سنگ نوردان

طبیعت زیبای سنج

ادامه تصاویر را در گالری ببینید :

‏3 دیدگاه در نوشته‌ی “رکاب زنی برغان تا روستای سنج

1. فهیه طاهری

ممنون از مطالب مفیدتون . میخاستم این نکته رو برای کاربران بولد کنم که این جاده موقع رفت فوق العاده شیب تند و خسته کننده ای داره ولی موقع برگشت کارتون خیلی راحته