دوچرخه سواری در هندوستان ایران – طارم

از آخرین گزارشی که نوشته ام مدتی می گذرد و تعدادی از برنامه هایی که  این اواخر رفته ایم را هنوز فرصتی نداشته ام تا گزارش نمایم . درگیری ها و کمبود وقت اگرچه در کوتاه مدت توانست فاصله ای این بین ایجاد کند ولی تلاش می کنم تا در روزهای آتی بتوانم گزارش برنامه هایی را که مانده اند را آماده کنم تا دوستان در صورت لزوم بتوانند استفاده کنند .

دره طارم

دره طارم و رود قزل اوزن

دومین برنامه امسال گروه و در حقیقت اولین برنامه عومی گروه در سال 96 برنامه دوچرخه سواری در دره طارم بود . طارم دره ای است که در امتداد رود قزل اوزن و در قسمت شمالی استان زنجان شکل گرفته است . این دره بر خلاف سایر قسمت های این استان ف ارتفاع پایینی دارد و شرایط خاص آب و هوایی حاکم بر آن ، این منطقه را از زنجان و گیلان متمایز و منحصر بفرد کرده است .  هوای این منطقه به اندازه گیلان مرطوب نیست ولی از زنجان خیلی گرم تر است . اقلیمی است که در آن برنج و انار و زیتون عالی پرورش می یابد و شاید گفت همه چیز را می توان در خاک آن کاشت.  ورود به این دره از دو مسیر اصلی امکان پذیر است . از مسیر قسمت انتهایی دره جایی که با سد منجیل گرفته شده است و از جاده ای که از کنار سد به طارم می رسد و از سمت زنجان . از زنجان 2 مسیر متفاوت وجود دارد که مسیر موسوم به جاده قدیم طارم که از جایی بین سلطانیه و زنجان از اتوبان جدا می شود ، جاده ای است پر پیچ و خم و زیبا که انتخاب ما برای ورود به منطقه بود .

بلندی های زنجان که مشرف به دره طارم اند هنوز پر از برف بودند.

این مسیر در ابتدا تا حدود 40 کیلومتر سربالایی و در ادامه سرپایینی است با شیب نسبتا تند و پس از ورود به دره ، تا خود سد ، شیب آرام رو به پایین داریم که در برخی جاها بالا و پایین هایی دارد .

مطابق معمول ساعت 4 صبح از تهران حرکت کردیم . چند عامل موثر در تاخیر پشت سر هم باعث شد تا زمان قابل توجهی از برنامه را در ابتدای کار از دست بدهیم و با تاخیر به سمت زنجان راهی شویم . حدود ساعت 10:30 به نزدیکی زنجان رسیدیم و ساعت 11 پس از طی بخشی از جاده طارم با ماشین قبل از سه راهی بادامستان ، پیاده و آماده شروع برنامه شدیم .

شروع برنامه

در این فصل از سال ، ارتفاعات این منطقه هنوز پر از تکه های بزرگ برف اند که با آب شدن آنها در قسمت های مختلف ، آب در جریان است . هوا سرد بود و باد بسیار شدیدی می وزید . زمین اگرچه تا حدودی سبز شده بود ولی هنوز ابتدای بهار بود و خبری از گل و بلبل نبود . با توجه به شیب تند مسیر و خطرناک بودن جاده در شیب های تند ، به آرامی و با احتیاط و سرعت کنترل شده فرود آمدیم . بعد از رد شدن اولین گردنه ها ، دره سرسبز دیده شد و مسیری که تا پایین در هم تنیده شده بود . در کنار مسیر ، درختان بادام کوهی ، پر شکوفه شده بودند . پایین تر که می رفتیم هوا گرم تر می شد و سرسبزی زمین اضافه می شد .  به پایین که رسیدیم انگار بیش از یک ماه در امتداد فصل پیش رفته بودیم . هوای پایین گرم بود و کشت ها کامل در آمده و قد کشیده بودند .

مسیر پر پیچ و خم و زیبایی که از ارتفاعات زنجان به دره طارم کشیده شده است.

از سه راهی به سمت آب بر حرکت کردیم .  برای رسیدن به گیلوان هم می توان از ساحل جنوبی و هم از ساحل شمالی رودخانه رفت و هر دو مسیر آسفالته دارند . ما مسیر شمالی را برگزیده بودیم . سمت آب بر رفتیم و نرسیده به آب بر بعد از عبور از پل ، به سمت گیلوان ادامه مسیر دادیم . در این قسمت ف بخش هایی از مسیر از دره فاصله می گرفت و کاملا خشک بود . شبیه کوه های سمت گرمسار ولی نزدیک تر به دره از میان باغ های زیتون رد می شدیم و رودخانه در کنارمان در جریان بود . این زیبایی ، نوعی متفاوت از طبیعت بود و شبیه آن را نیدیده بودم . مخصوصا درختانی سبزی شان نقره فام بود و در هوای ابری آن روز ، جلوه جالبی داشتند .

طارم سر سبز و زیبا

بر لب جوی نشین و.... هوای پایین واقعا گرم بود و می طلبید.

بر لب جوی نشین و…. هوای پایین واقعا گرم بود و می طلبید.

این هم جایی که ناهار خوردیم

در گیلوان ، اعلام برنامه را 20 کیلومتر قبل از پایان در نظر گرفته شده اعلام کردیم و این بخاطر تاخیری بود که صبح داشتیم .  ادامه مسیر تا منجیل را با مینی بوس طی کردیم و از زیبایی های این بخش ، پشت شیشه های مینی بوس لذت بردیم .

عکس یادگاری با توریست های سوییسی

نزدیک سد جایی برای استراحت و عکاسی از منظره فوق العاده سد ایستادیم . عده ای توریست سوییسی نیز در کنار مسیر ، ایستادند و عکس فوق العاده ای که یکی از این توریست ها گرفت ، یادگار ارزشمندی شد از این برنامه زیبا .

فایل مسیر این برنامه را می توانید از سایت ویکی لاک دانلود کنید .

دانلود فایل مسیر

در خصوص این برنامه موارد زیر قابل توجه اند :

1-          طارم در حالت کلی منطقه گرمی است . اگر قصد دوچرخه سواری در کنار رود را دارید حتما ماه های آغازین سال را انتخاب کنید .

2-          در اطراف این دره ، مسیرهای فرعی زیادی وجود دارند که در امتداد رودهای کوچک به سمت بالای کوه ها می روند . پر است از رویتاهای زیبا که هر کدام ارزش بازدید دارند . این مناطق خنک ترند و دیرتر می توان برای آنها برنامه ریخت .

3-          از دیدنی های منطقه طارم ییلاقات شمالی این منطقه است که در مرز مشترک با استان گیلان قرار دارند . این مناطق از سمت شمال آب بر برای ماسوله و قلعه رودخان مسیر آفرود دارند و در خرداد فوق العاده اند .

4-          در امتداد دره اگر حرکت می کنید از روستاهای زیادی رد می شوید . بابت هیچ چیز نگران نباشید . طارم مردم قابل اعتماد و مهمان نواز دارد .

5-          کنار مسیر پر است از وانت هایی که برای امور روستایی در بین ده ها جابجا می شوند . پس نگران خستگی و در راه ماندن نباشید . خدا بده برکت به این همه نیسان

6-          از اینجا زیتون بخرید . زیتون را می توانید از کارگاه های زیتون پاک کنی تهیه کنید . آنجا که ما ایستادیم شرمنده مان کردند و کلی زیتون خوردیم .

‏2 دیدگاه در نوشته‌ی “دوچرخه سواری در هندوستان ایران – طارم

1. aidin نویسنده

از ویکی لاک قابل دانلوده . اگه مشکل داشتید به این شماره بهم تلگرام پیام بدید راهنمایی کنم 09356557284