رکاب زنی از ولیان تا آبشارهای اسپی داران

در گزارش های پیشین در مورد روستای ولیان و برنامه دوچرخه سواری از کردان تا دربند ولیان برایتان نوشتم . در این گزارش در مورد مسیری صبحت کردم که از ولیان به سمت روستاهای سفید داران و سیرود می رود . از همان زمان تصمیم داشتبم برنامه ای برای این منطقه داشته باشیم . مخصوصا با آقای کرمیار هم آشنا شدیم و توصیه ایشان هم دیدار از این منطقه زیبا بود .

مسیر خروجی ولیان به سمت روستاهای بالادست - این مسیر خاکی است .

مسیر خروجی ولیان به سمت روستاهای بالادست – این مسیر خاکی است .

در مورد سفید داران در اینترنت اطلاعات زیادی نمی توان یافت . در سال های اخیر تعداد سایت هایی که در زمینه راهنمای گردشگری فعالیت می کنند به شدت افزایش یافته است ولی متاسفانه چیزی که در این سایت ها دیده نمی شود تولید محتواست .  در مورد سفید داران یک بنده خدایی توضیحات مختصر و مفیدی نوشته است و حالا این نوشته را در بیش از 100 سایت مختلف می توان یافت . بدون کوچکترین تغییر .  حتی جالب تر اینکه برخی از شرکت ها و گروه ها که خود برگزار کننده تورهایی به این مقاصد هستند نیز از محتواهای آماده استفاده می کنند .  شاید در نگاه اول برای موضوعی یکسان ارائه توصیف های متفاوت زیاد ضروری به نظر نرسد ولی واقعیت این است که نگاه ها متفاوت است و سلیقه ها متنوع . پس مطالعه اطلاعات از منابع مختلف ، دیدی چند وجهی از موضوع ایجاد می کند که در اکثر مواقع بسیار مفید است .

آماده سفریم

بر گردیم به گزارش خودمان . سفید داران اسمی است که در نقشه ها برای این روستا نوشته اند . مردم منطقه آن را اسپی داران می نامند . گویا اسپی همان سفید است در گویش مردمان این منطقه که زبانشان تاتی است .  برای رسیدن به سفید داران در  مسیر اتوبان تهران قزوین بعد از کرج از خروجی کردان باید خارج شد و راه را تا جایی که کردان به انتها می رسد ادامه داده و از میدان انتهایی کردان ( که پاسگاه کردان هم در کنار آن است ) به سمت کوهسار حرکت کرد . مسیر را که ادامه دهید و از کوهسار رد شوید  ، در انتهای جاده بعد از گذر از چندین روستا به ولیان خواهید رسید .  ولیان انتهای جاده آسفالته است .  در میدان ولیان ، جاده ای به سمت راست جدا می شود که تابلوهای قرار گرفته در ورودی آن نشان می دهد که این راه ، مسیر تردد تعداد زیادی از روستاها از جمله سفیدداران است .

برای این برنامه ، به علت برخی از مشکلات شخصی گروه ، نتوانستیم جمعه اقدام کنیم و مجبور شدیم برنامه را روز پنج شنبه برگزار کنیم . پنج شنبه سر کار بودیم و هماهنگ کردیم ساعت 12 از کار خارج شده و به سمت ولیان حرکت کنیم .  ساعت حدود 1 بود که به ولیان رسیده بودیم و دوچرخه ها را زین و یراق کرده و آماده استارت بودیم . در روزهای میانی شهریور ماه ، دمای هوای ولیان حدود 25 درجه بود . ظهری با دمایی بسیار مطبوع .  راه را در پیش گرفتیم و بعد از گذری کوتاه از کوچه های ولیان ، وارد راه اصلی شدیم . ابتدای مسیر در حدود کمتر از 500 متر آسفالت است .  این آسفالت گویا برای کارخانه پلاستیک کشیده شده است . جایی که تابلوی کارخانه در دو راهی خاکی و آسفالت دیده می شود ، می بایست راه  خاکی را پیش گرفت .

باغ های سرسبز ولیان از فراز تپه ها

راه خاک یو سربالا ، کوه ها خشک

ابتدای مسیر شیب نسبتا زیاد و یکنواختی داشت .  طبیعت اطراف کاملا خشک بود و هیچ اثری از زندگی در کوه های اطراف دیده نمی شد . اول راه خیلی بعید به نظر می رسد که در این جاها بتوان آبشاری یافت . به نظر می رسد اگر آبشاری هم بوده ، قطعا فصل بهار جاری است و الان خشک شده است .  مسیر را ادامه دادیم . اولین روستایی که خروجی آن دیده شد ، روستای اسکل دره بود . اسکل دره ، بسیار نزدیک به ولیان است و در حقیقت در بالای کوه های مشرف به ولیان بنا شده است . روستای بسیار کوچکی است . در تابلویی که در وورد ی روستا ننصب شده است ، از اسکل دره به عنوان بام سبز البرز یاد شده است . این عبارتی است که از طرف شورای ده برای خوشامد گویی به مسافران در نظر گرفته شده است . واقعیتش این است که ما در مسیر سفید داران از روستای اسکل دره به سمت بالا ارتفاع می گرفتیم و  قطعا ارتفاع روستاهای مقصد از اینجا بالاتر است . این مسئله  صحت عبارت را کمی زیر سوال می برد .

خروجی اسکل دره . اینجا راه را باید مستقیم ادامه داد . راه سمت چپ وارد ده اسکل دره می شود .

راه خاکی و سنگلاخی بود و تقریبا اثری از ماشین دیده نمی شد . شاید در کل راه بیش از 10 ماشین ندیدیم .  ابتدای مسیر تا حدود 6 کیل.متر بطور یکنواخت سربالایی است . پس از آن فراز و نشیب های راه شروع می شود و  بالا و پایین دارد .  در کل این مسیر ، در کمر کوه هایی ایجاد شده است که در امتداد دره ها به سمت بالادست کشیده شده اند .

قبل از رسیدن به سفید داران ، بساط زنبورداری را دیدیم که در جعبه های زنبور را در دامن کوه چیده بود . وجود زنبورها باعث شد در خصوص عقیده ام بابت خشکی محیط تجدید نظر کنم . قطعا در این ناحیه گل و گیاه به اندازه ای هست که زنبورها بتوانند تغدیه کنند .

زنبورداری قبل از رسیدن به اسپی داران

بعد از  زنبورداری و پس از دور زدن یکی از کوه ها ، به چشمه ای رسیدیم که دذر کنار جاده جریان داشت . این چشمه در کنار مسیر گذر رود بسیار کم آبی است که در امتداد دره از بین معدود درختان بید به سمت پایین سرازیر است . در امتداد این دره می توان باریکه ای از زندگی را دید .

چشمه بین راه و جوی آب جاری در دره

مسیر بگونه ای است که کوه ها را پی در پی دور می زدیم و پس از دور زدن هر کوه ف چهره جدیدی از طبیع به رویمان باز می شد . در پیچ بعدی نوبت روستای سفیدداران بود .  در میان دشت خشک ، سفیدداران سرسیبز مثل جواهر می درخشید .  اگرچه حس بی آبی را می شد در زین و درختان احساس کرد ولی پس از طی مسیری نسبتا سخت ، سایه درختان بسیار دل انگیز بود .  ساعت حدود 14:30 بود و دمای هوا 22 درجه . بسیار لذت بخش بود . گرمای خورشید هم خیلی دوست داشتنی . سفیدداران روستای بزرگی نیست . در مسیری که از داخل روستا گذشتیم ف دیدمان بگونه ای نبود که بتوانیم نگاهی کلی به روستا داشته باشیم ولی موقع گذر از روستا هیچ کس را نیدیدم و به نظر می آمد تعداد خانه ها نباید بیشتر از 20-30 خانه باشد .

روستای اسپی داران از بالای تپه مشرف بر آن

داخل روستای سفید داران

از سفید داران باز می بایست مسیر سربالایی را ادامه می دادیم و باز کوهی را دور می زدیم .  بعد از پیچ ، به دره ای رسیدیم که با شیب یکنواخت تند در انتدادی مستقیم کشیده شده بود . از کنار جاده ، خط اتصال جاده به کف دره ، خطی مستقیم بود و شیب بالای آن بسیار هیجان انگیز و ترسناک . ماشینی در جاده نبود . برای استراحتی کوتاه که زنجیر چرخ ها از حرکت ایستاد ، صدای شرشر آب کل فضا را پر کرد . فاصله از کنار جاده تا کف دره شاید بیش از 100 متر بود ولی صدا بخوبی شنیده می شد .  مدتی نشستیم و در سکوت به صدای آب گوش دادیم .  از اینجا تا آبشارها چیزی نمانده است .

صدای شرشر آب این دره از بالا شنیده می شد و در سکوت کوهستان چه آرامشی داشت .

در امتداد مسیر ، به پلی رسیدیم که از روی این دره می گذشت . پل جایی از دره ساخته شده بود که ارتفاع آن از کناره ها کم بود و  نهایتا حدود 10 متر . به آسانی می شد از کنار پل به کف دره رسید . از یکی از ماشین هایی که در مسیرمان بودند پرسیدیم که آبشارها را بالا ببینیم یا پایین . نظرش این بود که هر کدام که راحت ترید ، هم بالا آبشار دارد و هم پایین . آبشارهای بزرگ و کوچکی که پشت سر هم ایجاد شده اند . این بخاطر هندسه عجیب دره است که هم شیب جانبی زیادی دارد و هم در امتداد مسیرش بسیار پر شیب است .

دره آبشارها

دوچرخه ها را در ابتدای دره بستیم و در امتداد دره به سمت بالا رفتیم .  ساعت حدود 15: 30 بود و زمان کم داشتیم . در سایه درختی در کنار آب ، نان و پنیر و انگوری خوردیم و بعد از آپدیت انرژی ، راه بالای دره را در پیش گرفتیم .و خیلی حیف شد که زمان از دست می رفت و نتوانستیم زیاد در دره پیش روی کنیم . اگر از زبیابیی های این دره به اندازه می دانستیم ، برنامه فراخ تری برای آن در نظر می گرفتیم .  دره بسیار زیبا بود . آبشار ها پی در پی و کنار آنها پر بود از درختان و بوته ها . در دره گلگشتی داشتیم  هرچند کوتاه بسیار لذت بخش و مفرح .  و موقعی که آماده برگشت می شدیم در فکر برنامه ای بودم که  بتوانیم مسیر رده را تا بالادست ادامه دهیم و از زیبایی های مسیر هر چه بیشتر بهره ببریم .

اولین آبشار

لبه های دره بسیار تیز و پر شیب برش خورده اند . شبیه سرسره هایی از سنگ

20160908_162348

در مورد این سفر موارد زیر حایز اهمیت اند :

1. در مسیر در یکجا قبل ده ، در خود ده و در دره آبشارها آب خوردنی چشمه هست . زیاد نگران آب نباشید .
  2. مسیر سنگلاخی است و لاستیک های آج بلند می خواهد . خطر پنچری
  3. اگر به فکر آمدن با ماشین هستید در نظر داشته باشید . جاده اصلا مناسب نیست . تدبیر لازم را داشته باشید .
  4. در این فصل میوه های نسترن را از دست ندهید .
  5. هوای شهریور ماه اینجا در وسط ظهر 22 درجه است که برای ابتنی خیلی خنک است . شاید اگر مرداد ماه بیایید مناسب آبتنی هم باشد . آب به اندازه کافی زیاد است .
  6. این دره خیلی تمیز است . تلاش کنیم تمیز نگهش داریم .
  7. جاده ای که از سمت سفیدداران به آبشارها می رسد در ادامه به روستای سیرود خواهد رسید . می توانید برنامه را تا سیرود ادامه دهید .
  8. از روستای سفید داران راه دیگری به سمت روستای گلین رود و از آنجا به ولیان وجود دارد که کیفیت آن از جاده ای که طی کردیم پایین تر است . احتمالا برای آن مسیر هم برنامه ای داشته باشیم .
  9. طول کل مسیر رفت از ولیان تا آبشار 13 کیلومتر شد . کل برنامه 26 کیلومتر
  10. در این مسیر حدود 700 متر در مجموع ارتفاع گرفتیم . می توانید پروفیل مسیر این برنامه را بصورت کامل از سایت ویکی لاک دانلود کنید . خودم آپلود کرده ام .
  11. مسیر حرکت در ویکی لاک

ضمنا با اجازه از عکس های زیبای شما با ذکر منبع استفاده خواهم کرد
    تشکر فراوان

2. جعفر کوهزاده

سلام خسته نباشید… من چندین سال پیش اطلاعات روستا را در اینترنت گذاشته بودم… و سایت های دیگر پس از برداشت اطلاعات را تغییر دادند.
    خیلی جالب است دست مریزاد… لطفا مطالب زیر در گزارش اصلاح گردد.
    روستای اِسکول دره … به معنی روستای که در دره و دارای غار می باشد… اِسکُول یعنی غار…
    چشمه بین راه نام دارد… چشمه وارش کوروخانه… وارش=بارش/کُو =کوه/ روخانه= رودخانه… به معنی رودخانه ای که منشاء اش از کوه است. در داخل تنکه بالاتر از چشمه چشمه های دیگری هم است و بالاتر از آن آبشار زیبای “وارش کوروخانه” قرار دارد که شما از آنجا عکسی ندارید.
    نام روستا اسپی داران به معنی روستایی که دارای درختان سپیدار می باشد.
    آبشارهای پل فلزی … نام دارند حتی دره… نام دره جوزه رو= دره گردو… چون در بالادست (دربند جوزه رو) درختان گردوی کهنسال قرار دارد.
    آبشار اول به نام اسپی او = یعنی آب سفید
    آبشارهای بعدی حدوداً 4 تا است آبشارهای زنجیره ای جوزه رو می باشد
    بالاتر از این آبشار دربند جوزه رو و روستای متروکه جوزه رو قرار دارد.
    بالتر باغات میوه دره “کل خسانی دره”= محل خواب بزهای کوهی قرار دارد… انتهای دره آبشار زیبای دیگری قرار دارد به نام “شی ون چال” (چوبس)…
    بالاتر از این آبشار قل قل چشمه و روستای متروکه شی ون چال قرار دارد…
    و انتهای مسیر “قله زیبا و معروف “شاه کرم”