سفر به مرسین – رکابزنی در سواحل مدیترانه

قلعه دختر مرسین – قلعه ای در دل دریا

 شروع سفرهای سال 99 گروه گردنه مه آلود به سفری هیجان انگیز به سواحل دریای مدیترانه خواهد بود . در این سفر ، به منطقه ای سفر خواهیم کرد که مهد تمدن های دیرینه بسیاری بوده و آثار ارزشمندی از زمان های کهن را در دل خود به یادگار دارد و در عین حال در حال حاضر نیز قلب تپنده صنعت حمل و نقل دریایی ترکیه است .

این سفر از روز 5 ام فروردین شروع می شود و انشالله طبق برنامه  اواخر وقت روز 14 یا اوایل 15 فروردین در تهران خواهیم بود تا بتوانیم با استراحت 15 فروردین با انرژی ، سال کاری را آغاز کنیم .

این سفرمان ترکیبی از رکابزنی در جاده های ساحلی و کو هستانی است . در قسمت هایی از مسیر ، جاده هایی را رکاب خواهیم زد که در امتداد دریا کشیده شده اند و از منظره زیبای دریا و جنگل و کوه و همچنین باغ های مرکبات لذت خواهیم برد و در بخش هایی ، از ساحل فاصله می گیریم تا زیبایی های جاده های کوهستانی منطقه را با هم کشف کنیم .

این سفر ، سفری هیجان انگیز و ماجراجویانه است . لذا شرکت در آن برای دوستانی توصیه می شود که آماده پذیرایی از اتفاقات مختلف در مسیر برنامه هستند و از تجربه های جدید استقبال می کنند .

خلاصه برنامه

روز  سه شنبه 5 فروردین  ، حدود ساعت  5 عصر  از تهران حرکت می کنیم . مسیر ما تا   شهر سلوکیه که استارت برنامه است حدود 30 ساعت زمان نیاز دارد که با معطلی هایی که در مرز خواهیم داشت ، این زمان افزایش خواهد یافت . در ورود به شهر  زیبای سلوکیه ، پس از استراحتی کوتاه ، رکابزنی را آغاز خواهیم کرد . دره های زیبای شمال سلوکیه و سواحل زیبای جنوب و غرب این شهر در برنامه ما قرار دارد . در ادامه به سمت شهر مرسین در شرف ادامه مسیر می دهیم . از آثار باستانی دوران روم  باستان که در این منطقه به وفور وجود دارد نمونه هایی را بازدید خواهیم کرد .  پیشنهاد می شود برای لذت بیشتر از این بازدید ها مروری بر تاریخ روم شرقی و مخصوصا روابط آنها با امپراطوری های ایران داشته باشید .  در نهایت به شهر مرسین خواهیم رسید . در این شهر فرصت خواهیم داشت تا شهر را کشف کنیم و بازدیدی از شهر داشته باشیم . این منطقه گنجینه ای بسیار غنی از آثار باستانی و دیدنی های طبیعی است و در فرصت کوتاهی که در منطقه هستیم اگرچه فرصت دیدار همه را نخواهیم داشت ولی تلاش کرده ایم بهترین گزینه ها را در بهترین مسیرهای دوچرخه سواری ممکن در برنامه قرار دهیم .  روز 13 فروردین از مرسین راهی می شویم و انشالله روز 14 ام ، آخر وقت در تهران خواهیم بود .

چطور میریم

سفر ما با اتوبوس VIP با صندلی های تخت شو خواهد بود .  تا مرز بازرگان با اتوبوس های ایرانی خواهیم رفت و بعد از مرز ، با اتوبوس های ترکیه ، مسیر را تا مقصد ادامه خواهیم داد .

شهر باستانی رومی و تئاتر شهر – در مسیر از این شهر باستانی بازدید خواهیم داشت .
ساحل نارلی کویو – یک از سواحلی که برای کمپ در نظر گرفته ایم    

اقامت

در این برنامه ، سه  شب کمپ در طبیعت خواهیم داشت . یک شب اقامت گروهی ( آپارتمان یا خانه روستایی ) در بین مسیر خواهیم داشت و دو شب پایانی برنامه را اقامت  بصورت آپارتمان های گروهی خواهد بود . معمولا آپارتمان های 2+1 خوابه 100 متری برای 6 تا 7 نفر و آپارتمان های 1+1 خوابه برای 3 تا 4 نفر در نظر گرفته می شوند .

محل هایی که برای کمپ در نظر گرفته می شوند به تناسب شرایط اب و هوایی و همچنین شرایط برنامه می تواند تغییر یابد ولی در حالت کلی ، تلاش می شود تا از محل های خلوت و در دل طبیعت که خیلی هم فاصله از امکانات نداشته باشد برای کمپ استفاده شود .  در صورت نیاز از امکانات کمپ سایت های تجهیز شده استفاده خواهد شد ولی با توجه به اینکه انتخاب سیستم کمپینگ برای افزایش آزادی عملمان در طراحی مسیرهایی است که حداکثر زیبایی های منطقه را ببینیم ، لذا در انتخاب محل کمپ مقید به وجود امکانات خاصی نیستیم و آمادگی برای کمپ در طبیعت را خواهیم داشت . در حال حاضر ، پلن اولیه ، دو شب کمپ ساحلی و یک شب کمپ در دره گوکسو است .

غذا

صبحانه ها ،مانند روال برنامه های پیشین ، با گروه است و به کمک هم تهیه و آماده می کنیم.  ناهار و شام با خود نفرات است که به تناسب شرایط در رستوران خواهیم بود و یا در کمپ تهیه خواهیم نمود . با توجه به اینکه مسیرهای انتخابی تا حد امکان مسیرهای فرعی اند ، در برخی موارد لازم است مواد و تجهیزات تهیه غذا را از قبل تهیه نموده و در کمپ ، غذا آماده کنیم . ولی در شرایطی که امکان پذیر باشد حتما از خدمات رستوران های مناسب استفاده خواهیم نمود .

غذاهای ترکیه معمولا با مزاج ما سازگاراند. هزینه غذا در ترکیه خیلی بالا نیست و با قیمت های خوبی می توانید مواد غذایی یا غذا تهیه نمایید . در رستوران ها غذا از 15 هزارتومان ( سوپ ساده ) ، 30 هزار تومان ( غذاهایی مانند آبگوشت یا خوراک جوجه و …) ، 60 هزارتومان غذاهای نسبتا مفصل مثل ساچ قاوورما ، کباب فیله و … وجود دارد  و البته که این قیمت ها حدودی است و بسته به جا و نوع و کیفیت غذا فرق می کند .  

خیابان ساحلی مرسین – مرسین شهر نخل و دریاست  

هزینه برنامه

هزینه پیش بینی شده برای این برنامه 3050 هزار تومان  است که با قیمت لیر 2350  محاسبه شده است . برای ثبت نام مبلغ 1500 هزار تومان  از هزینه پرداخت می شود و  مابقی آن تا تاریخ 15 اسفند ماه تسویه می شود. همه هزینه ها بصورت ریالی دریافت می شود . اعلام معادل لیر فقط برای پوشش دادن تغییرات احتمالی ارز در روزهایی است که تا تسویه باقی مانده است . یعنی در صورتی که تغییرات قیمت ارز در این فاصله قابل توجه باشد ، در قیمت لحاظ خواهد شد . طبیعتا دوستانی که مبلغ را یکجا در اول ثبت نام واریز می کنند همین مبلغ اعلام شده را واریز می کنند و با تغییرات بعدی کاری ندارند .

هزینه برنامه شامل موارد زیر است :

  1. مجوز برنامه
  2. بیمه حوادث، بیمه مسئولیت  و بیمه مسافرتی
  3.  اتوبوس رفت و برگشت
  4. کرایه حمل دوچرخه ها از تهران به  مرسین و برعکس
  5. ماشین پشتیبان در مسیر های جاده (5 روز )
  6. اقامت مطابق شرح
  7. خرید اقلام صبحانه برای تمام روزها

هزینه های زیر در قیمت اعلام شده دیده نشده اند و با خود نفرات خواهد بود : عوارض خروج از کشور ، وعده های غذایی غیر از صبحانه ، ورودیه ها و هر هزینه دیگری که در لیست بالا اعلام نشده باشد .  احتمالا برای دوستانی که برای اولین بار با برنامه های خارجی ما همراه می شوند ، میزان هزینه های مواردی که با خود نفرات است مورد سوال خواهد بود . طبق تجربه سفر  سال گذشته در ترابزون که هزینه های تقریبا نزدیک به مرسین دارد ، هزینه های متفرقه ( بدون خرید سوغات و … ) برای نفرات مختلف از حدود 600 هزار تومان  تا 1100 هزار تومان ( بر اساس رژیم هزینه ) بوده است ( بر اساس اطلاعات از نفراتی که از ایشان سوال کرده ام . ممکن است بالاتر یا پایین تر هم وجود داشته باشد ) . می توانید عددی در حدود 1 میلیون تومان را برای آن در نظر بگیرید و حتما مبلغی را علاوه بر مبلغ هزینه ها برای مواقع اضطراری همراه داشته باشید . میزان عوارض خروج از کشور برای سال 99 مبلغ  264 هزار تومان است .

دره زیبای گوکسو – مسیری 30 کیلومتری را در امتداد این دره رکاب می زنیم .  

هوای منطقه

 منطقه در نظر گرفته شده آب و هوای مدیترانه ای دارد . آب و هوایی که در اواخر زمستان و بهار مطبوع است ولی تابستان های گرمی دارد .  معمولا نوروز زمان خوبی برای بازدید از این منطقه است . از حدود اواخر بهمن ماه در این منطقه بهار واقعی شروع می شود ( اگرچه عملا زمستانی در اینجا وجود ندارد ) و در نوروز می توان از اوج بهار لذت برد . دمای هوا برای آن تاریخ روزها حدود 17  درجه و شب ها حدود 10 درجه  پیش بینی می شود . در خصوص پیش بینی های دقیق تر باید منتظر نزدیک تر شدن زمان باشیم ولی در حالت کلی امکان بارش در منطقه وجود دارد ولی در حال حاضر پیش بینی بارش نداریم .  در خصوص کمپ حتما لازم است مسئله بارش را در نظر گرفت . همچنان که اشاره شد احتمال نمی رود که مشکلی برای کمپ وجود داشته باشد ولی در شرایط فورس ماژور سیستم اقامت ها تغییر خواهد یافت .

تصاویری که از نقاط مختلف در دسترس است ممکن است ادیت شده باشند ولی تلاش شده است ، تصاویر دقیقا مربوط به زمانی باشد که ما قرار است در این مناطق باشیم . با مراجعه به اینترنت می توانید تصاویر بسیاری از مناطق معرفی شده و شرایط آنها در فصل  مورد نظر مشاهده فرمایید  و در کنار آن با وضعیت های آب و هوایی منطقه آشنا شوید .

سواحل زیبای سلوکیه  

سطح سختی برنامه

در این برنامه ، جدول رکابزنی روزانه مطابق برنامه اولیه در نظر گرفته شده ، در ادامه آورده شده است . این برنامه ، اولیه است و بنا به شرایط برنامه ، ممکن است تغییراتی داشته باشد ولی دوستانی که برای این جدول آمادگی داشته باشند ، در اجرای برنامه مشکلی نخواهند داشت .

دوستانی که همراه ما می شوند می بایست علاوه بر داشتن تجربه مشابه روزهای مختلف به شرح جدول ، باید برای سفرهای چند روزه نیز استقامت کافی داشته باشند .  در این برنامه ، اولویت با دوستانی است که در برنامه های پیشین گردنه مه آلود ، همراه ما بوده اند . برای دوستانی که همراه ما نبوده اند و یا دوستانی که مایل اند خودشان را قبل از برنامه ارزیابی کنند ، پیشنهاد می شود در برنامه هایی که قبل از عید برگزار می شود شرکت داشته باشند .  

روز مسافت کسب ارتفاع پشتیبان
روز 1 75 1600 دارد
روز 2 70 1700 دارد
روز 3 75 1000 دارد
روز 4 80 1500 دارد
روز 5 50 300 دارد
روز 6 20 200 ندارد

پشتیبانی

در این برنامه ، در کلیه روزهایی که رکابزنی در جاده داریم ، ماشین پشتیبان همراه ما خواهد بود . ماشین پشتیبان برای حمل وسایل و در کنار آن ایجاد امکان امدادرسانی برای دوستانی که دچار حادثه و مشکل می شوند در نظر گرفته می شود. طبیعتا امکانی برای همراهی تیم در ماشین دیده نشده است و لازم است همه دوستان ، توان لازم برای برنامه را داشته باشند .

جاده ساحلی مرسین به آنتالیا

ورود به ترکیه

در این برنامه مشابه برنامه های پیشین از مرز بازرگان وارد ترکیه خواهیم شد .

برای اینکه در مرز مشکلی جهت تردد نداشته باشید لازم است مدارک لازم را از قبل تهیه کرده و در دست داشته باشید . همچنین محدودیت های کشور میزبان را بدانید و با دقت لازم در وسایلی که همراه خود دارید ، بتوانید به سرعت از مرز خارج شوید . حتما توجه داشته باشید که پاسپورت حداقل 7 ماه اعتبار داشته باشد .

توضیحات ضروری

  • خیلی خوشحالک که باز شرایطی فراهم شده تا یک سفر دور همی هیجان انگیز داشته باشیم . امیدوارم این سفر هم با سلامتی کامل همراه باشه و با دنیایی از خاطرات خوب برگردیم از این سفر. بی صبرانه مشتاقم ببینم همسفرانمان در این سفر کیا خواهند بود .
  • حداکثر ظرفیت این برنامه ۲۵ نفر است و طبیعتا اولویت با دوستانی خواهد بود که سریعتر ثبت نامشان را نهایی کنند. با توجه به تعطیلات پیش رو و احتمال پر شدن هتل ها و اقامت گاه ها، لازم است رزرو اقامتگاه و همچنین عقد قرارداد ایاب و ذهاب را هرچه زودتر انجام دهیم با توجه به هزینه بالای برنامه و هزینه بالای کنسلی های احتمالی برای گروه ، برای کنسلی تا 15 اسفند ماه   ،  800 هزار تومان جریمه در نظر می گیریم  و کنسلی بعد از  این زمان امکان پذیر نخواهد بود . همچنین با در نظر داشتن هزینه بالاتر برنامه نسبت به برنامه های عادی و لزوم ثبت نام واقعی از نفراتی که تصمیم قطعی برای حضور دارند ، تکمیل ظرفیت به ترتیب نهایی کردن ثبت نام و واریز مبلغ انجام خواهد شد.
  • این سفر ، سفری است که در آن در کنار رکاب زنی های نسبتا طولانی و نیمه سنگین ، کمپ های ساحلی و کوهستانی ،  بازدیدهای مختلف از آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و در کنار آن معاشرت با مردم محلی را خواهیم داشت. برنامه ای است که در کنار آمادگی بدنی ، به آمادگی روحی مناسب ، صبر و حوصله ، سعه صدر و اخلاق خوب نیاز دارد . کمبود در آمادگی بدنی با پشتیبان قابل جبران است ولی عدم آمادگی روحی باعث تاثیر منفی در روحیه همراهان نیز می شود و مانع از لذت بردن از برنامه می شود . لذا قبل از تصمیم برای سفر ، آمادگی خود را بسنجید و در صورت تصمیم به همراهی ، با لبخند ، بیشترین استفاده را از زیبایی های سفر داشته باشید .
  • در شرایط فعلی گسترش ویروس کرونا ، پیش بینی آنچه که در ماه آینده اتفاق خواهد افتاد ساده نیست . اگرچه پیش بینی می شود با گرم تر شدن هوا ، گسترش این بیماری کنترل شود ولی در هر حال ، برنامه سفر می تواند با این عامل تحت تاثیر قرار بگیرد . از سوی دیگر ، لازم است برخی هماهنگی ها از پیش انجام شده و برخی پرداخت ها صورت پذیرد . تا حد امکان تلاش خواهیم کرد پرداخت های اولیه کمتری داشته باشیم ولی در هر حال در صورتی که به دلیل فورس ماژورهایی که خارج از کنترل های ما بود این بیماری مانع از اجرای برنامه شد ( مثل بسته شدن مرز ، یا قوانین محدود کننده سفر و … ) ، بخشی از هزینه های انجام شده قابل برگشت نخواهند بود . همچنان که گفته شد سعی می کنیم این عامل را در نظر داشته و هزینه ها را در آخرین زمان ممکن انجام دهیم .
  • داشتن تجهیزات ایمنی شامل کلاه و دستکش و تجهیزات تعمیر دوچرخه، تیوپ اضافه، چراغ دوچرخه الزامی است. بدون کلاه ایمنی مناسب و دستکش امکان همراهی تیم وجود نخواهد داشت. لطفا دوچرخه سرویس شده باشد و از سلامت آن مطمئن باشیم. لازم است هر کس ، کلیه تجهیزات ضروری سفر را قبل از برنامه شناسایی و تهیه نماید .
  • نفرات تحت پوشش مجوز و بیمه حوادث و مسئولیت سفر با پوشش حوادث ناشی از دوچرخه سواری و همچنین بیمه مسافرتی خواهند بود. بیمه حوادث و مسئولیت ، صرفا برای حوادثی معتبر خواهد بود که در دایره برنامه ارائه شده توسط راهنما رخ دهد و در صورت بروز حادثه ای که به دلیل خروج از گروه و یا برنامه و حرکاتی غیر از هدف و برنامه گروه روی دهد قابل استفاده نیست . طبیعتا در حوادث احتمالی ،مسئولیت گروه و مسئول ، در دایره تعهدات بیمه های مذکور خواهد بود و در قبال موارد خارج از تعهد بیمه مسئول نخواهد بود . لذا حتما تاکید می شود که تابع برنامه گروه و راهنما باشید . اگر نیاز دارید دارویی همراه داشته باشید حتما در خصوص قوانین مربوط به آن در ترکیه تحقیق کنید .
  • کلیه مدارک خود را دم دست داشته باشید . از پاسپورت و سایر مدارکتان کپی یا عکس تهیه فرمایید. 
  • سعی کنید آنچه را که نیاز نخواهید داشت همراه نیاورید. سنگین شدن بار، باعث اذیت شدنتان در گذر از مرز خواهد شد . همچنین مسیرمان طولانی است و بار بیشتر به معنی فضای کمتر برای خودمان است . تقریبا همه نوع مواد غذایی و خوردنی در ترکیه به قیمت مناسب در دسترس است . لذا در انتخاب وسائل همراه خودتان با دقت و گزینش عمل کنید .  
  • این سفر بر اساس توافقنامه اعضای گردنه مه آلود می باشد. لذا مطالعه و پذیرش کامل توافقنامه (Www.chanlibel.ir/agree) برای دوستانی که مایل به همراهی هستند الزامی است. شرکت در برنامه به منزله پذیرش تمام موارد توافقنامه است .
  • اگرچه سفر ، در خارج از کشور انجام می شود ، ولی قوانین فدراسیون برای گروه های اعزامی ، مشابه قوانین تیم های ورزشی اعزامی برای مسابقات جهانی است . لذا رفتارها می بایست در عرف جامعه بوده و احترام به جمع در تمامی شرایط حفظ شود . بنا به احترام به جمع ورزشی ، مصرف مشروبات الکلی در خلال برنامه و در اقامتگاه های عمومی تیم ممنوع است . در فضاهای اختصاصی و خارج از جریان برنامه ، دقت فرمایید که باعث ایجاد مشکل نشود.  
  • برای خروج از کشور می بایست پاسپورت معتبر با حداقل 7 ماه اعتبار داشته باشید . در صورت نیاز، به موقع پاسپورت خود را عوض نمایید. بدیهی است در صورت وجود مشکل گذرنامه ای ، مسئولیت با خود فرد است .
  • برای خروج از کشور ، عوارض خروج با توجه به تعداد خروج هایی که داشته اید دریافت خواهد شد . پیشنهاد می شود عوارض را از قبل پرداخت کرده باشید تا در مرز معطل نشوید .
  • سایر موارد ضروری برای این سفر در گروه هماهنگی به استحضار نفرات خواهد رسید .

هماهنگی برای حضور

t.me/chanlibel

اطلاعات بیشتر

T.me/chanlibelir