سفری پاییزی به جنگل های راش سنگده

سنگده روستایی است در نزدیکی پل سفید . راه دسترسی این روستا برای کسانی که از سمت تهران می آیند جاده فیروز کوه است و از پل سفید مسیر فرعی روستا جدا می شود . راه رسیدن به روستا آسفالته است و خیلی راحت می توان با سرچ در گوگل مپ ، مسیر آن را پیدا کرد .

تصاویری که از سنگده دیده بودیم ، ما را واداشت تا قبل از اینکه پاییز تمام شود ، برنامه ای برای این منطقه داشته باشیم . در سنگده یکی از زیباترین نقاشی های پاییزی طبیعت رقم می خورد . اگرچه تصاویر بخشی از این زیبایی ها را منتقل می کنند ولی حسی که از بودن در آن فضا می توان گرفت ، عمیق تر و ماندگار تر از آن است .

فضای جنگل ، سبز و نارنجی بود و با وجود مه ، رویایی شده بود .

در این برنامه برای اینکه بتوانیم برنامه را متناسب با خانواده ها تدارک ببینیم ، آن را به دو بخش سواره و پیاده دسته بندی کردیم . وجود بخش پیاده روی باعث شد تا دوستان زیادی به ما بپیوندند و برنامه با 37 نفر اجرا شد .

ساعت 3.5 صبح از کرج براه افتادیم و بعد از سوار کردن دومین ایستگاه کرج و 3 ایستگاه در تهران ، راهی جاده فیروزکوه شدیم .  برای صرفه جویی در زمان ، صبحانه را در ماشین صرف کردیم . وسیله نقلیه ای که تدارک دیده بودیم یک مینی بوس ، یک ون بود و سه خودروی سواری نیز با ما همراه شده بودند .  ساعت 9.5 بود که به سنگده رسیدیم . از هفته قبل ، اصلی ترین نگرانی مه و شرکت کنندگان ، پیش بینی هوای بارانی بریا شب قبل از برنامه و بعد از ظهر روز برنامه بود .  منتظر بودیم تا پیاده روی را در زمینی خیس آغاز کنیم ولی سنگده آفتابی بود و خشک . آفتاب پاییزی ملایم بود و لذت بخش . تا جایی که در مسیر فرعی نرسیده به سنگده ، دوستانمان بی تابی می کردند و می خواستند دوچرخه ها را باز کرده و از همانجا استارت کنند .

آماده شروع برنامه - دوچرخه سوارها حتی منتظر عکس ابتدای برنامه هم نماندند .

آماده شروع برنامه – دوچرخه سوارها ….. رفته بودند.

در منطقه سنگده مسیرهای مختلفی برای پیاده روی و دوچرخه سواری وجود دارد . مسیری که از سنگده بصورت مستقیم عبور می کند و امتداد جاده آسفالته است وارد دره ای می شود که به روستای فریم می رسد و زیبایی های خودش را دارد . مسیر اصلی طبیعت گردی که در این منطقه طرفدار زیاد دارد ، مسیری است که از انتهای ده به سمت راست وارد منطقه حفاظت شده می شود و مستقیم تا بالای کوه های مشرف بر ده ادامه می یابد . این مسیر ، مسیر دسترسی به آبشار    است و تورهای گردشگری زیادی نفرات را به این برنامه ها می آورند . ما در بخش کوچکی از مسیرمان که در امتداد این مسیر بود ، هیاهوی نیسان ها را داشتیم و نگران بچه هایی بودیم که همراه گروه بودند . خاک نیسان ها هم که جای خود دارد و چه خوب شد که مسیری که انتخاب کرده بودیم بعد از حدود 1 کیلومتر از مسیر اصلی جدا شد . اینجا همه مسیرهای خاک کوبیده دارند و جاده هایشان هم برای پیاده روی و هم بریا دوچرخه سواری عالی است . در ورودی جنگل ، نگهبانان از ورودمان جلوگیری می کردند و گفتند حتی ورود دوچرخه ممنوع است . اگرچه با صحبت حل شد ولی جلوتر که هیاهوی نیسان ها را دیدیم ، متوجه شدیم که احتمالا قانون فقط برای بار اولی هاست .

مسیر پیاده وری ، خاکی ولی کوبیده و خوب است. مخصوصا پاییز که فرشی از برگ هم پهن کرده اند .

وارد مسیر فرعی که شدیم ، آرامش بود . ما بودیم و یک جاده خالی . همه جا پر بود از برگ های نارنجی رنگ . فضای داخل جنگل در این آرامش ، کمی وهم انگیز شده بود و این شرایط موقعی پر رنگ تر شد که کمی مه هم به پس زمینه تصاویرمان اضافه شد . سرعتمان بسیار پایین بود . چون دوستانمان می خواستند تمامی زیبایی های این تابلو را قطعه قطعه به تصویر بکشند و محو در تماشای زیبایی ها ، نمی شد زیاد سرعت گرفت .

توصیه می کنم اگر برای پیاده روی می روید این مسیر را انتخاب کنید و از مسیر اصلی منصرف شوید . اگر برای دوچرخه سواری می روید ، این مسیر را دوبار و سه بار بروید و یا مسیر اصلی را روزی بروید که روز تعطیل نباشد .

حدود ساعت 1 بود که برای ناهار توقف کردیم .  مه کم کم پایین می آمد و شبنم روی لباسهایمان می نشست . همین باعث شد که سرعت بگیریم و به سمت پایین سرازیر شویم .

مسیر روستا را دور زد و از پایین دست روستا بیرون آمدیم .

دوچرخه سواری در میان ابر و برگ

و اما گروه دوچرخه سواری مان :

آنها اول مسیر را به سمت روستای فریم رفتند و بعد از حدود 5 کیلومتر ، مسیر را بازگشتند و مجدد از مسیری که ما رفته بودیم ادامه مسیر دادند . اینکار را کردیم تا با توجه به سرعت بالاتر دوچرخه ها ، همزمان مسیر را تمام کنیم و همین طور هم شد . ساعت حدود 4 بود که به انتهای مسیر رسیدیم .

بارانش باران نبود ولی همان شبنم هم به اندازه ای بود که پانچوها را بر تن کنیم.

در خصوص این برنامه موارد زیر به نظرم مهم بودند :

• 1- اول پروفیل مسیر رو برای مسیر پیاده ضبط کرده ام و در سایت ویکی لاک هم آپلود کرده ام . برای مسیر دوچرخه متاسفانه نشد که مسیر رو ضبط کنیم . طول مسیر پیاده 12.5 و طول مسیر دوچرخه 27 کیلومتر شد .
  • مسیر را از لینک زیر ببینید
  • لینک مسیر پیاده روی سنگده
  • 2- هواشناسی بارندگی با احتمال 50 درصد و به اندازه 2 میلی متر را بریا صبح پیش بینی کرده بود . در این منطقه بعد از این ، اینگونه پیش بینی ها را معادل وجود مه و شبنم تفسیر می کنم و همچین هوایی را از دست نمی دهم .
  • img_20161119_115421
  • 3- در این فصل از سال ( 28 آبان رفتیم ) ، تقریبا برگی روی درخت ها نبود و همه ریخته بود . این تصویر رویایی و دل انگیز بود ولی اگر برگ های نارنجی را روی درخت دوست دارید اوایل آبان زمان بهتری برای این برنامه است .
  • img_20161119_071810
  • 4- روی نقشه ، مسیرهای مختلف این منطقه را ببینید و. علامت گذاری کنید . حتما در این مسیرها ، هرچه فرعی تر باشند ، تصاویر زیباتری را شکار خواهید کرد .
  • 5- در جنگل آتش روش نکنید .مخصوصا این فصل از سال
  • 6-همه همراهان ما ،محیط زیست را خوب می شناسد . نه تنها چیزی از خودمان به یادگار نگذاشتیم بلکه چند برگ زیبا هم به یادگار آوردیم .
  • img_20161119_224122
  • 7- برای بازگشت به تهران در این فصل از سال ، ترافیکی نخواهید داشت مگر اینکه تعطیلی خاصی باشد . نگران مسیر نباشید .
  • 8- یکی از دوستانمان تجربه ای متفاوت تر را آزموده بود . ایشان شب را در خانه ای روستایی در منطقه مانده بودند و صبح با ما همرکاب شدند . این هم تجربه جالبی است . اینگونه هم می شود رفت .
  • 9- من همیشه به همراهانم توصیه می کنم که مسیر حرکت را در گوشی خود داشته باشند و خودم هم همیشه فایل را تهیه و در اختیارشان قرار می دهم . مخصوصا در جنگل نشانه گذاری سخت است و راه های فرعی زیادند .  حتما ترک جی پی اس را همراه داشته باشید .
  • 10-در مسیر اگرچه همه جا پر از رطوبت است ولی چشمه و آب نبود . یکجا هم رودخانه بود که آبش برای خوردن زیاد مناسب به نظر نمی آمد . آب همراه داشته باشید .
  • img_20161119_115213
  •  ادامه تصاویر را در گالری زیر ببینید . تعداد تصاویر زیاد است و لود آن ممکن است زمان بر باشد . لطفا اندکی صبور باشید :

‏2 دیدگاه در نوشته‌ی “سفری پاییزی به جنگل های راش سنگده

1. فاني

سلام خسته نباشيد
    از گزارشات شما بسيار لذت مي برم
    در خصوص اين برنامه، با توجه به تجربه اي كه شما داريد فكر مي كنيد ميشه توي تير ماه و مرداد هم به اونجا رفت يا گرماي هوا آزار دهنده است؟ ( براي ركابزني)