دریاچه حوض سلطان ، زیبایی بی بدیل زمستانی

photo_2017-01-02_21-03-05
دریاچه نمک حوض سلطان ، در نزدیکی قم ، تابستان ها و زمستان ها چهره های کاملا متفاوتی از طبیعت را ارائه می دهد . چهره تابستانی این دریاچه را قبلا دیده بودیم و برنامه ای بسیار بیاد ماندنی به این منطقه داشتیم .  می توانید گزارش این برنامه را در این لینک ببینید :
در زمستان ها اگر بارش به اندازه کافی باشد و رودخانه های وارد شده به این دریاچه ، آب کافی داشته باشند ، دریاچه پر آب می شود . این پر آبی در این پهنه صاف نمکی ، به معنی لایه ای نازک از آب در سطح گسترده دریاچه است . کف این دریاچه را پوسته نمکی نسبتا ضخیمی پوشانده است و پوشیده شدن آن با لایه ای از آب ، چهره ای بی بدیل از طبیعت را در این منطقه ایجاد می کند .
برای دیدار از این دریاچه ، تاریخ 10 دی را که بلافاصله بعد از بارش بارانی چند روزه بود را انتخاب کردیم تا شانس دیدار از این دریاچه را با آب فراوان داشته باشیم .  با ماشین شخصی راهی شدیم . برنامه اولیه 36 نفر .
برای رسیدن به دریاچه راه های مختلفی وجود دارد . ساده ترین و سریع ترین راه ، جاده معادن نمک است که از جاده قدیم و اتوبان خروجی دارد . از لب اتوبان تا اولین معدن که با جاده ای در دل دریاچه پیشروی کرده است حدود 7 کیلومتر فاصله است .  در تابستان مسیری را از مجتمع ارشیا پی گرفته و به دریاچه رسیده بودیم که در نقشه مسیر در سایت ویکی لاک در اینجا می توانید آن را ببینید . این مسیر نیز تا اولین معدن حدود 20 کیلومتر فاصله دارد .  با توجه به اینکه برخی از دوستانمان علاقه مند به رکابزنی کم و برخی علاقه مند رکاب زنی بیشتر بودند ،  دو مسیر را برای این برنامه در نظر گرفتیم . اولی از ارشیا و دومی از خروجی جاده معدن از لب اتوبان .. ساعت 7 از کرج حرکت کردیم . دوستان تهرانی در عوارضی قم به ما اضافه شدند و تا ارشیا راه را ادامه دادیم .  در ارشیا تیم مسیر اول ، دوچرخه ها را پیاده کرده و آماده حرکت شدند . برای پارک ماشین ، سمت قم این مجتمع ، جای بهتری هست و پیشنهاد می کنم ماشین ها را اینجا گذاشته و از پل هوایی به سمت مقابل بروید .

بعد از راه انداختن گروه اول ، به خروجی جاده معدن رفتیم و ماشین ها را در اول خروجی جاده معدن پارک کردیم . اینجا اگرچه مثل مجتمع نیست ولی جای هموار برای پارک ماشین دارد و اگر می خواهید نزدیک تر به دریاچه باشید جای مناسبی است .

تیم اول در ابتدای مسیر در مجتمع ارشیا

تیم اول در ابتدای مسیر در مجتمع ارشیا

دوچرخه ها را آماده کرده و به سمت دریاچه راهی شدیم . جاده معدن آسفالتی قدیمی و بدون زیر سازی دارد که در این بیابان غنیمتی است . چون خاک این منطقه ، خاک رس است و این خاک ، در برخورد با آب ، چنان گلی ایجاد می کند که شبیه آدامس می شود و به سختی می توان آن را از کفش و استیک دوچرخه جدا کرد . دوستانمان عبارت گل سمج را برای این گل مناسب دیدند .  این مسیر نسبتا آسفالت تا جایی که جاده معدن اول جدا می شود ادامه می یابد . از شروع جاده معدن اول ف گل هم شروع شد . اول صبح بود و گل نرمی همه جای جاده را در بر گرفته بود و گوشه هایی از جاده که نمک و شن روی زمین بود غنیمتی بود و می شد براحتی از آنها گذشت .
همرکابان در گل سمج مسیر

همرکابان در گل سمج مسیر

داخل تر که می رفتیم کم کم رنگ گل کناره دریاچه عوض می شد و لایه نازکی از آب روی آن دیده می شد . داخل تر ، کف سفید دریاچه نمیان شد و آب با عمقی حدود 10 سانتی متر ، کل دریاچه را پوشانده یود .
به پشته های نمک معدن رسیدیم .  با نگهبان حال و احوالی کردیم و برای رفتن به داخل معدن اجازه گرفتیم .  لازم به توضیح است که این معادن ، خصوصی اند و بدون اجازه نمی توان وارد شد . معدن اول معمولا مشکلی ندارد ولی معادن بعدی اجازه ورود نمی دهند .
روی تپه های نمکی رفتیم و استراحتی کردیم و منتظر دوستان گروه اول شدیم . از آنها که خبر گرفتیم معلوم شد که مسیرشان بدجوری گل بوده است و در گل گیر کرده اند .  زمان نسبتا زیادی منتظر شدیم تا اولین گروه از این دسته به معدن رسیدند .
پشته های نمکی معدن - این نمک ها را در تابستان تلنبار می کنند .

پشته های نمکی معدن – این نمک ها را در تابستان تلنبار می کنند .

با رسیدن نفرات ، راه آب را در پیش گرفتیم و به دل دریاچه زدیم . اول مسیر ، عمق آب تا 20 سانتی متر هم بود و نگران بودم که جلوتر ، بیشتر شود . ولی به سمت دل دریاچه که پیش می رفتیم ، عمق آب کمتر می شد . به نظر می رسد عمق بیشتر دریاچه در اطراف معدن بخاطر گودبرداری هایی است که برای برداشت نمک در این منطقه انجام داده اند .
برخی جاها روی آب چیزی مثل کف سفید دیده می شد . نمی دانم چه بودند ولی صحنه ، مرا یاد یخ های قطبی می انداخت که در بهار شکسته و روی آب شناور می شوند . زیبا بودند و چه لذتی داشت با دوچرخه پهنه یکدست این کف زیبا را بشکافی و به هم بریزی .
به قسمت های میانی دریاچه که رسیدیم ، با کمتر شدن عمق آب ، حالت آینه ای آن بسیار زیبا نمود پیدا کرد و حاصل آن عکس های زیبایی شد که  می بینید .
عکس دسته جمعی گروه در دریاچه حوض سلطان عکس از خانم رضاپور

عکس دسته جمعی گروه در دریاچه حوض سلطان
عکس از خانم رضاپور

پشته های نمکی معدن از نمای داخل دریاچه عکس از آقای شمعدانی

پشته های نمکی معدن از نمای داخل دریاچه
عکس از آقای شمعدانی

photo_2017-01-02_21-03-40
عکس از آقای شمعدانی

عکس از آقای شمعدانی

در راه برگشت ، آفتاب بالا آمده بود و گل مسیر معدن سفت تر شده بود چسبنده تر . برخی جاها انقدر گل در کنار دو شاخ جمع می شد که عملا جلوی حرکت چرخ را می گرفت و باید گل های سمج را تمیز می کردی و به راهت ادامه می دادی .
دوستان گروه اول که باید به ارشیا باز می گشتند ، از مسیر ورودی جاده معدن به اتوبان رفتند و از اتوبان رکاب زدند تا دوباره درگیر گل نشوند .
حدود ساعت 4 بعد از ظهر برای برگشت از ارشیا راهی شدیم . پروفیل مسیر برنامه را در سایت ویکی لاک در این مسیر می توانید بینید :
در مورد این برنامه موارد زیر قابل توجه اند :
1- معادن خصوصی اند . معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند ولی این مسئله را در نظر داشته باشید و سعی کنید درخواستتان برای استفاده از مسیر ، رنگ و بوی خواهش داشته باشد .
2- کف دریاچه کاملا سفت و محکم است و در قسمت های میانی آن می توان رکاب زد . ولی حاشیه های آن به شدت باتلاقی است . لذا برای ورود در این فصل ، صرفا جاده معدن پیشنهاد می شود .
3- در مسیر آب خوردن وجود ندارد .
4- دوچرخه های آغشته به آب نمک ف خیلی سریع آسیب می بینند . پیشنهاد می کنم پس از بازگشت از این برنامه ، دوچرخه را مستقیما ببرید کارواش . تلاش بایشستن این گل د رمنزل ، تلاش سختی خواهد بود .
5- مقدار آب دریاچه بستگی زیادی به مقدار بارندگی دارد . قبل از یک بارندگی اساسی پاییزی یا زمستانی ، این صحنه ها را در دریاچه نخواهید دید .
ادامه تصاویر را در گالری ببینید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *