دریاچه شورمست

دریاچه شورمست از مقاصد تورهای گردشگری است . نزدیکی به تهران و قرار گیری در حاشیه جنگل های مازندران ، موقعیت این دریاچه را به عنوان مقصد گردشگری تورهای کوتاه مدت بسیار مناسب کرده است .  این دریاچه در محدوده شهر پل سفید از استان مازندران قرار دارد . شاید بهتر از توضیحات اضافه در خصوص موقعیت این دریاچه ، بررسی آن روی نقشه باشد :

دریاچه از جاده فیروزکوه  کمتر از ده کیلومتر فاصله دارد . مسیری که برای این دریاچه در نظر گرفته شده و با تابلو و بنر درکنار جاده فیروزکوه مشخص شده است دقیقا از داخل شهر پل سفید است ولی گوگل مسیری را که از داخل شهرک صنعتی شورمست می گذرد پیشنهاد می دهد .

دریاچه شورمست و قایق های تفریحی

دریاچه شورمست و قایق های تفریحی

شورمست را نه به عنوان یک برنامه کامل ، بلکه به عنوان بخشی از برنامه سه روزه مازندران انتخاب کردیم . سر راهمان بود و تبلیغاتی که در تورهای گردشگری دیده بودیم تشویقمان می کرد که از نزدیک ببینیم و تجربه کنیم .  صبح حرکت کردیم و حدود ساعت 12 بود که به شورمست رسیدیم . مسیر پیشنهادی گوگل را پیش گرفتیم . جاده دوراهی دارد و مسیر دریاچه از این جاده تابلوی مشخصی ندارد . البته از مسیر اصلی که بروید حتما شرایط فرق می کند . مسیر سر بالاست و در داخل جنگل . این منطقه تقریبا خط مرزی جنگل های شمال است و جنگل های این قسمت خیلی تنک اند . آنها که به جاده نزدیک ترند غبار گرفته اند و بی رنگ و رو . ولی داخل تر که میروی وضعیت بهتر است .

جنگل های اطراف جاده تنک اند و غبار گرفته

جنگل های اطراف جاده تنک اند و غبار گرفته

جاده تا جایی که مسیر روستای شورمست از دریاچه جدا می شود آسفالت است و بعد از دو راهی ، آسفالت به سمت شورمست می رود و ما می مانیم و جاده خاکی که نه خیلی بد است و نه خیلی خوب .  از دو راهی تا دریاچه کمتر از 5 دقیقه راه است . ورودی دریاچه گیت دارد و بریا ورود هر ماشین عوارض می گیرند .  با دیدن این صحنه ، کم کم متوجه شدم که دیدگاهم در خصوص دریاچه ای بکر با آنچه در واقعیت وجود دارد کمی متفاوت است .  وارد محوطه که شدیم ، جاده ای خاکی دیده می شد که دور دریاچه دور زده است . خاک مدت زیادی بود که باران نخورده بود . هوا گرم بود و گرد و خاک همه جا را گرفته بود .

در مسیر روستای شورمست ، مسیر دریاچه  جدا می شود که با تابلو مشخص شده است

در مسیر روستای شورمست ، مسیر دریاچه جدا می شود که با تابلو مشخص شده است

در کنار دریاچه تقریبا هر آنچه که می توانست نشانه ای از وجود تمدن بشری باشد را یم توان دید . از کافی شاپ و رستوران و اقامت گاه و … . بزرگ نیستند ولی هستند .  در سمت مقابل ورودی که محوطه ای درست کرده اند برای اسکان مسافرین . همان خاک تفتیده بود و محوطه ای بزرگ . پر از زباله هایی که نشانی از حضور نوع بشر داشت . تعداد زیادی سگ ولگرد که در محوطه به امید بقایای استخوان های بساط جوجه کباب مردم نشسته بودند . کلا تا اینجا ، تنها صحنه هایی که جلوی چشمم بود اینها بود و مشخص است که فاصله داشت با آنچه که انتظار داشتم .

این هم از دریاچه . دور دریاچه پر خاک کوبیده است و گرد و خاک

این هم از دریاچه . دور دریاچه پر خاک کوبیده است و گرد و خاک و زباله . ولی دریاچه هنوز زیباست . 

ولی دریاچه زیبا بود . اگرچه زیبایی عمیق دریاچه با عوارض ساختگی پیرامونیش دست به گریبان بود ولی به اندازه ای زیبا بود که بتوان دقایقی را در کنار آن آرام گرفت . در اطراف دریاچه هم امکان هست که امتداد دره را بگیری و از رد پای مردم فاصله بگیری تا آرامش عمیق تری را تجربه کنی .  ساعات زیبایی را می توان در شورمست آفرید .

بعد از ظهر ، دریاچه آرامتر است و زیباتر

بعد از ظهر ، دریاچه آرامتر است و زیباتر

در خصوص این منطقه موارد زیر قابل توجه اند :

  • دور دریاچه سرویس بهداشتی و آب خوردن هست .
  • رستوران هم دارد
  • خیلی ها پیش تر برای ماهیگیری به دریاچه می آمدند . گویا عید امسال مردم ماهی قرمز آورده و به دریاچه ریخته اند که باعث شده شمار ماهی های دریاچه به شدت کم شود . و در حال حاضر امکان ماهیگیری وجود ندارد .
  • ماهی های قرمز ، قاتل ماهی هیا دریاچه ها . ماهی قرمز نخریم و اگر خریدیم به آبهای آزاد نسپاریم .  آین ماهی ها عامل از بین رفتن ماهی ها در رودخانه ها و دریاچه ها هستند .

    ماهی های قرمز ، قاتل ماهی هیا دریاچه ها . ماهی قرمز نخریم و اگر خریدیم به آبهای آزاد نسپاریم . آین ماهی ها عامل از بین رفتن ماهی ها در رودخانه ها و دریاچه ها هستند .

  • در انتهای دریاچه می توانید ماشین را پارک کرده و در کنار آن بساط کنید .
  • اگر به دنبال روزی پر هیجان و پر انرژی هستید شورمست را انتخاب نکنید . شورمست برای پیک نیک مناسب تر است . یا برای روزی که بخواهید با آرامش در کنار درختی استراحت کنید و از منظره دریاچه لذت ببرید .
  • شورمست به جاده نزدیک است . می توانید در مسیر حرکت به سمت مازندران ، ناهار را در شورمست میل نمایید .
  • برای دوچرخه سواری توصیه نمی شود . مسیری کوتاه و بن بست . در همان نزدیکی ها می توان مسیرهای بسیار بهتری را برای دوچرخه سواری انتخاب کرد . برای نمونه گزارش دریاچه لفور را ببینید .

ادامه تصاویر را در گالری زیر ببینید . لطفا در انتهای پیام ، نظر دهید و اجازه دهید نظرات شما را در مورد نوشته هایم بدانم .

‏2 دیدگاه در نوشته‌ی “دریاچه شورمست

  1. ابراهیم

    ممنون از راهنمایی خوب و کاربردی شما.لطفا” اگر امکان دارد در خصوص سایر مکانهای گردشگری هم همین زحمت را بکشید.اینگونه اطلاعات کاربردی و نه کلیشه ای می تواند بسیار مفید باشد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *