رکابزنی در جاده سیبان دره – سرزمین هزاربند

رودخانه هزار بند ، شریان حیاتی سیبان دره

در امتداد جاده برغان به کردان ، یعنی در دره ای که در امتداد شمالی شهر کرج کشیده شده است ، چندین دره فرعی وجود دارند که در هر کدام از آنها رودخانه کوچکی جریان دارد که مقصد همه آنها رودخانه برغان است . این دره ها ، آبادانی هایی را در خود جا داده اند که در هر یک ، زیبایی های کوهستان به گونه ای متفاوت رقم خورده است .  یکی از این دره ها ، مسیری است که روستاهای ورده و سیبان دره در آن واقع شده اند .

رودخانه سرکش هزار بند در روستای ورده در کانالی به دام افتاده است.

ورده به سبب وجود امام زاده ای در آن ، معروف تر است و مسافر بیشتری دارد . این را اگر صبح دیر رفته باشید از تعداد مسافرینی  که در جای جای روستا دیده می شوند  می توان فهمید  و اگر صبح زود ، قبل از آنکه خیل مسافرین سرازیر شوند به ده رسیده باشید ، از حصارکشی های شدید و تابلوهای هشدار دهنده بسیاری که در همه جای ده زده اند و از رفتار سرد مردم با مسافران می توان فهمید .

مسافر که زیاد باشد ، خواسته یا ناخواسته ، به حریم روستا تجاوز می شود و می شود مایه آزار و اذیت اهالی . باغ ها را باید حصار کشید . شاید برای کسانی که در روستا بزرگ شده اند بعید باشد ولی چند سالی با شهری ها بوده ام و دیده ام که خیلی ها نم یدانند که برای درخت زحمت کشیده می شود . علف به خودی خود علف نمی شود و باغ صاحب دارد و بعضی وقت ها چاره ای جز حصار نمی ماند .  پس برای یک روز خوب روی ورده حساب نکنید . ولی سیبان دره فرق می کند . راهش دور تر است و هنوز در تیر رس شهری ها قرار نگرفته . مسافر کمتری دارد و هنوز مهمان را عزیز می شمارند .  راهش تا همین اواخر خاکی بوده و امام زاده ای هم ندارد که بهانه ای برای هجوم جمعیت شود .  برای مشتاقان طبیعت که به سیبان دره می آیند طبیعت هنوز جا دارد و اشباع نشده است .

ورده از نمای بالا . به سمت سیبان دره که می روی ، ارتفاع می گیری و ورده پایین می ماند .

از ورده همان رودخانه ای می گذرد که از سیبان دره و بالاتر از آن از هزاربند به پایین سرازیر می شود . کنار رودخانه با صفا و زیباست .

سیبان دره را به چند دلیل برای دوچرخه سواری انتخاب کردیم ، به خاطر خلوتی اش ، نزدیکی نسبی به کرج  و همچنین شیب مناسب مسیر آن که برای یک رکابزنی نیمه سنگین  مناسب است . شیب راه کم نیست ولی به اندازه ای هم زیاد نیست که لازم باشد در مسیر دوچرخه را دست گرفت . می شود با رکاب بالا رفت .

برای این برنامه با ماشین از کرج حرکت کردیم و ساعت 7 به ورده رسیدیم . ماشین را در پارکینگ امام زاده پارک کردیم  و راهی شدیم . دو راهی سیبان دره ، قبل از ورود به ورده است و ما مجبور شدیم تا ابتدای جاده سیبان دره ، راه رفته را برگریدیم . اول جاده با شیب تند شروع می شود ولی همه جای مسیر اینطور نیست . ادامه مسیر بهتر است . جاده در امتداد دره رود پیش می رود . از ورده تا سیبان دره حدود  10 کیلومتر فاصله است .  با حدود 1 ساعت رکاب زنی به سیبان دره رسیدیم . ده چندان بزرگ نیست . در مرکز ده ، از پیرزنی آدرس بالادست را گرفتیم . فارسی نمی دانست. زبان مردم این منطقه تاتی است و فازسی را به زحمت صحبت می کنند البته پیرتر ها . به سختی سوال ما را متوجه شد و راه را نشانمان داد . از کوچه های ده که پله هایی با شیب تند از سنگ های کوه داشتند گذشتسم و از ده رد شدیم و در امتداد رودخانه پیش رفتیم . اینجا ها را نه تنها نمی شود رکاب زد بلکه بعضی جاها مجبور شدیم دوچرخه را کول کنیم ولی در بیشتر مسیر می توان دوچرخه را با دست هدایت کرد .  در جاده مالرو بالادست کمی جلوتر رفتیم تا از ده فاصله بگیریم . در فضایی باز در کنار رودخانه ، نشستیم و استراحت کوتاهی همراه با صبحانه داشتیم .  تیر ماه بود و فصل آلبالو . آلبالوها روی درخت خیلی زیبا بودند .  رودخانه پر آب بود و خنک و استراحت زیر سایه درخت در کنار شر شر آب لذت بخش بود .

به هزار بند رسیدیم

بعد از استراحتی کوتاه به سمت پایین سرازیر شدیم . بازگشت سرپایینب بود . سریع بود و انرژی خاصی از ما نگرفت . کمتر از نیم ساعت طول کشید تا به ورده رسیدیم و آماده بارگشت شدیم .

مسیر بعد از سیبان دره به این شکل است. به سختی می توان رکاب زد .

در مورد این سفر :

مسیر ورده تا سیبان دره ، رفت و برگشت کمتر از 25 کیلومتر است. اگر مسافت های طولانی تری مد نظر دارید می توانید از سر جاده کردان – برغان و خروجی ورده شروع به رکاب زنی کنید و اگر مسیری در حدود بالای 40 کیلومتر در نظر دارید ، می توانید از کردان شروع کنید .  اگر می خواهید مستقیم از کرج شروع کنید ، جاده از سمت برغان شیب سنگین دارد و خسته کننده است ولی در عوض شلوغی کمتری دارد . کردان که شیب متعادل تری دارد ، در مسیر اتوبان است و خطرناک . من خودم زیاد موافق شروع مستقیم از کرج نیستم و سعی می کنم در برنامه ها با ماشین تا حدی از شلوغی شهر فاصله بگیرم .

برای پارک ماشین ، پارکینگ امام زاده جای امنی است .  تقریبا در طول مسیر جای دیگری برای پارک وجود ندارد .

در سیبان دره و ورده ، چشمه هست .  ولی مسیر سربالاست و در مسیر ، جاده با فاصله ارتفاعی قابل توجهی از کنار رودخانه رد می شود . آب کافی به همراه داشته باشید .

ولی رودخانه پیمایی با دوچرخه لذت دیگری دارد .

اگر برنامه ای برای اتراق دارد ، سیبان دره را انتخاب کنید و تا حد امکان از ده به سمت بالای ده فاصله بگیرید .

اگر مایل به پیاده روی و رودخانه پیمایی هستید ، سیبان دره مناسب شماست . رودخانه هزار بند را می توانید پی بگیرید .  می توان برنامه ای ترکیبی برای این منطقه در نظر گرفت .

مسیر رودخانه هزار بند در بالای سیبان دره

سرویس بهداشتی در ورده وجود دارد .

آنتن موبایل در مسیر کامل است .

و توصیه  اکید :» اگر تهران و کرجید حتما به سیبان دره سفر کنید . سفری کوتاه و بیاد ماندنی خواهید داشت .

ادامه عکس ها را در گالری ببینید :

‏2 دیدگاه در نوشته‌ی “رکابزنی در جاده سیبان دره – سرزمین هزاربند

1. احمد

سلام و خدا قوت
    از ديدن برنامه هاي شما حظ و لذتي فافر نسيب مان شد ممنون.
    من ساكن فرديس كرج هستم چند وقتي بود با دوستم كه ساكن انديشه بود برنامه كوتاه مدت تو اطرف كرج مي رفتيم كه متاسفانه اين دوستم ساكن تهران شد ما تنها در ركاب زني ، اگه مشكل يا مساله اي با مهمان در گروه تان نداريد ممنون ميشم بهم اطلاع رساني كنيد تا در كنارتان از زيبايي هاي طبيعت خداوند لذت ببريم . ممنون.
    0912****95

2. اشتراک ها: سرزمین هزاربند در یک رنگ دیگر – سیبان دره در زمستان – گردنه مه آلود