کوه کمر – ییلاقی در کوه های مرند

روستای  کوه کمر را به واسطه اینکه یکی از فامیل های سببی مان آنجا ساکن بودند می شناختم . قبل یک بار برای عروسی رفته بودم و از آن موقع خاطرات خوش آن سفر همیشه تو ذهنم بود . خیلی دوست داشتم یکبار دیگه قسمت بشه و سفری به کوه کمر داشته باشم .

کوه کمر دهی است که از نظر تقسیمات از توابع مرند است . مسیر دسترسی آن از سمت مرند از شهر زنوز می گذرد . از مرند به طرف جلفا که حرکت کنید باید از سه راهی زنوز به سمت زنوز بپیچید و شهر زنوز را مستقیم ادامه دهید  تا به روستای تاریخی زنوزق برسید . راه دسترسی به کوه کمر دقیقا از پشت روستای زنوزق می گذرد .  جاده ای کوهستانی و پر فراز و نشیب ولی آسفالته و تمیز .

کوه کمر از نمای دور

کوه کمر از نمای دور

در مسیر این روستا و تقریبا در وسط راه منطقه ای تقریبا صاف وجود دارد که ییلاق عشایر است . به اسم ماهار . البته اهالی کوه کمر هم عشایر اند  و کوه کمر ییلاقشان است . زمستان ها را در حوالی سیه رود اند .  راه دیگر دسترسی به کوه کمر نیز از سمت سیه رود است . این راه را نرفته ام ولی فکر می کنم خاکی است یا راه زیاد مناسبی نیست چون اهالی برای تردد راه سمت زنوز را ترجیح می دهند .

ورودی کوه کمر - نمایی از باغات و مزارع کوه کمر. کندوهای زنبور در کنار راه چیده شده

ورودی کوه کمر – نمایی از باغات و مزارع کوه کمر. کندوهای زنبور در کنار راه چیده شده

در بین راه چشمه ای است که آب گوارایی دارد و بریا راحتی استفاره برای آن اتاقک مانندی ساخته اند . حتما اینجا توقفی بکنید و از آب چشمه پر کنید .

چشمه ای با آب گوارا

چشمه ای با آب گوارا

کوه کمر داخل دره سرسبزی است که با نزدیک شدن به ده ، باید از سراشیبی تندی به سمت ده سرازیر شد .  در این مسیر آبشار سنگی بزرگی نیز هست که آب آن تابستان ها خشک می شود . این سری که رفتم آب نداشت ولی باز زیبا بود . عکس آن را گذاشته ام .

ورودی روستا

ورودی روستا

دره ای که کوه کمر را در خود جای داده از بالای ده به پایین حالت مثلثی دارد . زمین های پایین دست بزرگتر اند و اکثرا کشاورزی می شوند . زمین های بالاتر باغ اند . رودخانه هم از وسط ده می گذرد . و کنار ده هم چند جا زنبوردارها بساط کرده اند .

عسل خوب می خوای بیا اینجا . شمارش هم هست

عسل خوب می خوای بیا اینجا . شمارش هم هست

ما ماشین را در میدان ده پارک کردیم و پیاده در امتداد رودخانه بالا رفتیم و حاشیه یکی از باغ ها بساط کردیم .  ساعت 2 بعد از ظهر بود . وسط تابستان . دمای هوای کوه کمر 22 درجه .  خنک و دلچسب .

باغات کوه کمر

باغات کوه کمر

برای کسانی  که  نزدیک منطقه اند و یا سفری به سمت جلفا دارند و عجله ای برای رسیدن و برگشتن ندارند ، کوه کمر می تواند محل مناسبی برای استراحت  نیم روزی باشد .

آبشار سنگی زیبایی که دیگر آب نداشت . بهار احتمالا خیلی زیباست .

آبشار سنگی زیبایی که دیگر آب نداشت . بهار احتمالا خیلی زیباست .

فاصله ده از سه راهیی زنوز حدود 45 دقیقه است .

اگر برای برگشتن عجله دارید به این مسیر نروید چون جاده پر پیچ و خم است و اصلا جای عجله کردن نیست .

اگر وارد ده شدید لطفا وارد باغ های مردم نشوید . اگرچه این ده مردم مهربان و مهمان نوازی دارد ولی درست نیست که برای ساکنین مزاحمت ایجاد کنید . در حاشیه رودخانه پر است از جاهای خوب برای بساط کردن .

ماشین را در میدان اصلی ده جلوی مرکز بهداشت پارک کنید . کوچه ها تنگ است و ورود ماشین به آنها زیاد جالب نیست .

اگر خواستید تحفه ای از این ده ببرید عسل این ده توصیه می شود . البته خودتان هم می توانید ببینید . در چله تابستان گل های کوهی در کوه های اطراف هنوز زنده و باطراوت اند .  روی کوه ها علف بالاتر از ارتفادع زانوست .

اگه تونستید پنیر گوسفندی هم از اهالی بگیرید . به امتحانش می ارزد . 

20160730_185725

ییلاق ماهار نرسیده به کوه کمر

ییلاق ماهار نرسیده به کوه کمر

تصویر کوه های اطراف از باغ های داخل روستا

تصویر کوه های اطراف از باغ های داخل روستا

رودخانه ای که از وسط ده می گذرد . در این فصل از سال آب ندارد .

رودخانه ای که از وسط ده می گذرد . در این فصل از سال آب ندارد .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *